پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118169
چهارمحال و بختياري قطب توليد نمد در کشور است
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1656

 به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار مهرداد رئيسي در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم در شهرکرد، اظهار کرد: چهارمحال و بختياري از لحاظ توليد صنايع دستي جز 10 استان برتر کشور است و در زمينه اصالت، نشان ملي و مهر استاندارد صنايع دستي چهارمحال و بختياري جز 5 استان برتر کشور به‌شمار مي‌رود.

وي افزود: امروزه با صنعتي شدن، صنايع دستي به حرفه‌اي جانبي مبدل شده و جايگاه گذشته خود را به تدريج از دست داده است و متأسفانه از سبد مصرف خانوارها خارج شده است.

سرپرست ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري گفت: 259 رشته صنايع دستي شناسه‌دار در کل کشور وجود دارد که 75 رشته آن در سطح استان شامل 38 رشته بومي و مابقي غيربومي است که رشته‌هاي غيربومي با آموزش‌هاي آکادميک و دانشگاهي در اين استان رواج يافته است.

رئيسي تصريح کرد: صنايع دستي اين استان تحت تأثير تنوع شيوه‌هاي توليد بسيار متنوع است که در جامعه عشايري استان، صنايع مدرن و کارگاهي وجود ندارد و صنايع دستي توليدي آنها بيشتر جنبه خود مصرفي دارد.

وي افزود: فعاليت غالب عشاير استان در زمينه توليد سياه چادر (بهون)، لباس محلي، چوقا، قالي و قاليچه، گليم و کلاه نمدي و نوار وريس (براي تزيين) و نمکدان است.

سرپرست ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري گفت: صنايع دستي عشاير ويژگي‌هاي منحصر به فردي دارد که دليل آن عدم تشابه کارهايشان است چراکه از الگو و مدل خاصي در نقوش توليدات خود استفاده نمي‌کنند و به‌ دليل اينکه مواد اوليه آن پشم است شامل انواع بافت‌هاست و اغلب توسط زنان و دختران توليد مي‌شود و مردان در توليد آن هيچ نقشي ندارند.

رئيسي افزود: نمد، قفل چالشتر، احجام سنگي و فلزي، گليم، منبت و قاليچه از صنايع دستي بومي چهارمحال و بختياري است که داراي نشان ملي و بين المللي است.

وي گفت: نمد مالي در چهارمحال و بختياري مقام نخست کشور را به خود اختصاص داده است و سال گذشته نيز 13 هزار دلار صادرات نمد از استان صورت گرفت که نشان از مرغوبيت آن است.

سرپرست ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري تصريح کرد: هدف ما رشد همه جانبه صنايع دستي در افق 1404 است و حمايت از صنعتگران و هنرمندان حوزه صنايع دستي و اشتغال‌زايي از ديگر اهداف اين اداره کل محسوب مي‌شود.

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html